(Bu çalışma Bedia Koçakoğlu’nun
“Anlamsızlığın Anlamı Postmodernizm” kitabının bazı bölümlerinden alınan notlardan
oluşturulmuştur.)
Postmodernizmi modernizmin bir kolu olarak gören de var onu reddeden ve bambaşka bir akım olarak gören de. Türkiyede postmodernizm 1980’lerden ve özellikle de 1990'lardan sonra tartışılmaya başlanmıştır.
Modernizmde bilim ve akıl önemli; postmodernizmde belirsizlik. Postmodernizm ideolojileri, siyasal ve dinsel öğretileri reddeder. Bunları totalize edilici üst anlatılar olarak kabul eder.
Roman türü sanayi devrimiyle birlikte akıl ve sağduyuya dayalı dönemle birlikte ortaya çıktığı için ve kendine özgü birtakım unsurların olması gerektiğinden postmodernist eserlerden bahsederken roman yerine anlatı sözcüğü tercih edilmiş kitapta.
Postmodernizmin İlkeleri
1. Çoğulculuk: Zıtlar bir arada olur. Tek bir fikir altında birleşmez. Milletleşme, sınıflaşma red. Tüketimcilik.
2. Tarih Anlayışı: Tarihsizleştirme. Tarihi kurgusallaştırma. Geçmişi ironik olarak ele alma.
3. Oyun Kavramı: Hakikat yoktur. Her şey oyundur.
Postmodernizmi modernizmin bir kolu olarak gören de var onu reddeden ve bambaşka bir akım olarak gören de. Türkiyede postmodernizm 1980’lerden ve özellikle de 1990'lardan sonra tartışılmaya başlanmıştır.
Modernizmde bilim ve akıl önemli; postmodernizmde belirsizlik. Postmodernizm ideolojileri, siyasal ve dinsel öğretileri reddeder. Bunları totalize edilici üst anlatılar olarak kabul eder.
Roman türü sanayi devrimiyle birlikte akıl ve sağduyuya dayalı dönemle birlikte ortaya çıktığı için ve kendine özgü birtakım unsurların olması gerektiğinden postmodernist eserlerden bahsederken roman yerine anlatı sözcüğü tercih edilmiş kitapta.
Postmodernizmin İlkeleri
1. Çoğulculuk: Zıtlar bir arada olur. Tek bir fikir altında birleşmez. Milletleşme, sınıflaşma red. Tüketimcilik.
2. Tarih Anlayışı: Tarihsizleştirme. Tarihi kurgusallaştırma. Geçmişi ironik olarak ele alma.
3. Oyun Kavramı: Hakikat yoktur. Her şey oyundur.
4. Bireyden özneye: Birey
silikleştirilir, duygusuzlaştırılır. Özneye dönüşür. Evrensel akıl inkâr
edilir. Kişiler apolitiktir, ahlaki normu ve kimliği yoktur. Kahraman yoktur.
Modernizmdeki birey postmodernizmde özneye dönüşmüştür. Bu özne de nesne gibi bir öznedir.
5. Nesne algısı: Özne yanlısı düşünce bitti. Nesne yanlısı yani seyirci kalan bir bakış açısı gerekir. Nesne aynı zamanda metindir. Özne ile nesne iç içe geçmiştir. Anlamsızlık ön plandadır.
5. Nesne algısı: Özne yanlısı düşünce bitti. Nesne yanlısı yani seyirci kalan bir bakış açısı gerekir. Nesne aynı zamanda metindir. Özne ile nesne iç içe geçmiştir. Anlamsızlık ön plandadır.
Postmodernizm
ve Edebiyat
Büyük anlatılar yok. Sosyopolitik eleştiri yok. Anlatılmayanı,
anlatılamayanı anlatma arayışı var. Akıl değil şizofreni önemli.
Batı Anlatılarında Postmodernizm
Kafka, Joyce, Proust, Robert Musil modern romandan postmodern romana geçişte öncüler. Dünyada ilk postmodern eser John Bonville’in “The Floating Opera” adlı eseridir (1956)
Kafka, Joyce, Proust, Robert Musil modern romandan postmodern romana geçişte öncüler. Dünyada ilk postmodern eser John Bonville’in “The Floating Opera” adlı eseridir (1956)
Batıda postmodern romanın en iyi örnekleri:
İngilizcede: Samuel Beckett, John Barth, Donald Barthelme, Thomas Pynchon, Don Delillo, William Burroughs
İngilizcede: Samuel Beckett, John Barth, Donald Barthelme, Thomas Pynchon, Don Delillo, William Burroughs
Almancada: Peter
Handke
İtalyancada: Italo Calvino
İspanyolcada: Jorge Luis Borges, Julio Cortazar, Carlos Fuentes
Türk Anlatılarında Postmodernizm
Türkiye’de bu akım modernizm ve postmodernizm karışık biçimde 70’li yıllarda görülmeye başlandı. Türk romancılığının gelişimi dört başlık altında düşünülebilir.
1. Klasik Dönem: Tanzimatın ilk dönemi tipik örneğidir. Hikâye gbi romanlar. Bu dönemde modern romana en çok benzeyen örnekler Ahmet Mithat Efendi’ye ait. Modern romanın ilk basamağında duransa Recaizade Mahmut Ekrem. Tam olarak modern roman yazarı Halit Ziya Uşaklıgil.
2. Modern Romanlar Dönemi: Halit Ziya Uşaklıgil’den 1960’lara kadarki roman. İki koldan ilerler. Bu iki kol bireysel ve toplumsal. Bireysel (Mehmet Rauf, Hüseyin Rahmi Gürpınar) Toplumsal ( Halide Edip Adıvar, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Reşat Nuri Güntekin, Refik Halit Karay)
Zamanla Meşrutiyet ve Kurtuluş Savaşı ana temalar olmaktan çıkar, bireyin iç dünyası, doğu batı çatışması gibi temalar işlenir. Bu evrenin yazarları: Peyami Safa, Selahattin Enis Aygen, Memduh Şevket Esendal, Ercüment Ekrem Talu, Mithat Cemal, Aka Gündüz, Güzide Sabri, Falih Rıfkı Atay, Nahit Sırrı Örik, Selami İzzet Sedes
Cumhuriyet döneminde geçmişi ve ihtişamını eserlerinde yansıtanlar: Abdülhak Şinasi Hisar, Samiha Ayverdi, Müfide Ferit Tek, Şükûfe Nihal, Halide Nusret
Toplumcu gerçekçiler : Sadri Ertem, Suat Derviş, Cevdet Kudret, Sabahattin Ali, Reşat Enis Aygen, Kemal Bilbaşar, Samim Kocagöz, Orhan Hançerlioğlu
Türk tarihine özlem duyan, milli tarih bilinci oluşturmaya çalışanlar: Enver Behnan Şapolyo, Nizamettin Nazif, Vala Nurettin, Abdullah Ziya Kozanoğlu, Reşat Ekrem, Feridun Fazıl Tülbentçi
İlk eserlerini 50’lerde veren ancak 60 sonrası romana dahil edilen önemli isimler: Halikarnas Balıkçısı, Kemal Tahir, Tarık Buğra, Necati Cumalı, Yaşar Kemal, Attila İlhan
Modern romandan postmodern romanlara geçiş döneminin iki önemli eseri Peyami Safa’nın “Matmazel Noraliya’nın Koltuğu” ve Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Huzur” romanlarıdır.
İspanyolcada: Jorge Luis Borges, Julio Cortazar, Carlos Fuentes
Türk Anlatılarında Postmodernizm
Türkiye’de bu akım modernizm ve postmodernizm karışık biçimde 70’li yıllarda görülmeye başlandı. Türk romancılığının gelişimi dört başlık altında düşünülebilir.
1. Klasik Dönem: Tanzimatın ilk dönemi tipik örneğidir. Hikâye gbi romanlar. Bu dönemde modern romana en çok benzeyen örnekler Ahmet Mithat Efendi’ye ait. Modern romanın ilk basamağında duransa Recaizade Mahmut Ekrem. Tam olarak modern roman yazarı Halit Ziya Uşaklıgil.
2. Modern Romanlar Dönemi: Halit Ziya Uşaklıgil’den 1960’lara kadarki roman. İki koldan ilerler. Bu iki kol bireysel ve toplumsal. Bireysel (Mehmet Rauf, Hüseyin Rahmi Gürpınar) Toplumsal ( Halide Edip Adıvar, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Reşat Nuri Güntekin, Refik Halit Karay)
Zamanla Meşrutiyet ve Kurtuluş Savaşı ana temalar olmaktan çıkar, bireyin iç dünyası, doğu batı çatışması gibi temalar işlenir. Bu evrenin yazarları: Peyami Safa, Selahattin Enis Aygen, Memduh Şevket Esendal, Ercüment Ekrem Talu, Mithat Cemal, Aka Gündüz, Güzide Sabri, Falih Rıfkı Atay, Nahit Sırrı Örik, Selami İzzet Sedes
Cumhuriyet döneminde geçmişi ve ihtişamını eserlerinde yansıtanlar: Abdülhak Şinasi Hisar, Samiha Ayverdi, Müfide Ferit Tek, Şükûfe Nihal, Halide Nusret
Toplumcu gerçekçiler : Sadri Ertem, Suat Derviş, Cevdet Kudret, Sabahattin Ali, Reşat Enis Aygen, Kemal Bilbaşar, Samim Kocagöz, Orhan Hançerlioğlu
Türk tarihine özlem duyan, milli tarih bilinci oluşturmaya çalışanlar: Enver Behnan Şapolyo, Nizamettin Nazif, Vala Nurettin, Abdullah Ziya Kozanoğlu, Reşat Ekrem, Feridun Fazıl Tülbentçi
İlk eserlerini 50’lerde veren ancak 60 sonrası romana dahil edilen önemli isimler: Halikarnas Balıkçısı, Kemal Tahir, Tarık Buğra, Necati Cumalı, Yaşar Kemal, Attila İlhan
Modern romandan postmodern romanlara geçiş döneminin iki önemli eseri Peyami Safa’nın “Matmazel Noraliya’nın Koltuğu” ve Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Huzur” romanlarıdır.
3. Kırılma Dönemi: 1960-80 arası dönemdir. Sol tandanslı eserler
yoğunlukta. Kırılma Oğuz Atay’ın 1972’de
yazdığı “Tutunamayanlar” romanıyla başlar. O zamana kadar romanımızda
görülmeyen kurgu ve biçim özelliklerini denemiştir. Bu eser Modernist.Bu
dönemin diğer önemli eserleri Yusuf
Atılgan, Vüsat Bener, Bilge Karasu, Barlas Özarıkça, Ferit Edgü
4. Postmodernler: Edebiyatımızdaki
ilk postmodern anlatı Orhan Pamuk’un
“Beyaz Kale”sidir. (1985)
80 Sonrası. Orhan Pamuk, Güney Dal, Emre
Kongar (Hocaefendinin Sandukası), Pınar Kür, Hilmi Yavuz, Adalet Ağaoğlu(
Romantik Bir Viyana Yazı), Süreyya Evren,Erendüz Atasü, Hasan Ali Toptaş, İhsan
Oktay Anar, Nedim Gürsel
POSTMODERN ANLATININ TEKNİK ve İÇERİK ÖZELLİKLERİ
POSTMODERN ANLATININ TEKNİK ve İÇERİK ÖZELLİKLERİ
A- TEKNİK ÖZELLİKLER
1. METİNLERARASILIK: Metinlerarasılık dört şekilde görülür.
1. METİNLERARASILIK: Metinlerarasılık dört şekilde görülür.
a. PASTİŞ (ÖYKÜNME): Bir yazarın dil ve anlatım
özelliklerini, sözlerini taklit etmek
b. PARODİ(YANILSAMA): Metnin konusu taklit edilir. Amaç
metnin ciddilikten uzaklaştırılması. Bir metni başka bir amaçla kullanmak.
Ciddi bir metni (destan gibi) sıradan bir konuya uyarlama
c. İRONİ (GÜLÜNÇ DÖNÜŞTÜRÜM): Bir metnin temel içeriğini
değiştirmeden aynı olayı sıradan bir şekilde tekrar ele almak
Not: Parodide
metnin konusuyla alay edilip konu değiştirilir. İronide konu değişme. Aynı olay
sıradan ve komik bir şekilde tekrar ele alınır.
d. Kolaj: Bir metne başka bir metinden parça almak.
2.
ÜSTKURMACA: Kurmaca içinde
kurmaca. Yazarın yazma eylemini metnin parçası durumuna getirmesi. Üstkurmaca üç şekilde yapılır.
a. Anlatıcı etkin figür: Modern
romanlarda anlatıcı ortaya çıkmazken postmodern romanlarda anlatıcı yazar
kimliğiyle ortaya çıkar.
b. Yazılış Sürecini Metnin Konusu Yapma: Ahmet Mithat’ın
Müşahedat romanı postmodern olmamakla birlikte bunun örneğidir.
c. Yazmayı Oyunlaştırmak İçin Söz Oyunları (Metafiction) Okur tam da her şeyin gerçek olduğunu sandığı bir
yerde araya absürt bir bölüm sokarak ya da yazarın araya girmesiyle gerçek
algısının yıkılması
B-İÇERİK ÖZELLİKLERİ
1. Tarihe Yönelme: Tarih bilinemez diyip tarihi yeniden
yorumlar. Tarihi bir meseleyi kurgusal ve sıradan bir mesele haline getirir.
2. Fantastik: Postmodernler
gerçeğe karşıdır. Sanal bir gerçeklik yaratır. Fantezi ve gerçek yan yanadır.
Bir anlatıda gerçek kavramının sorgulanması, hayali olayların
zenginliğipostmodern olması yönünde önemli bir işaret
3. Çoğulculuk: Birçok şeyin
bir arada bulunmasıdır. Dört şekilde karşımıza çıkar.
a. Çoklu Okumalar: Yazar metnin anlamı çoğalsın diye alternatif
okumalı metinler koyar.
b. Anlatıcı Çokluğu: Birden fazla anlatıcı koyarak metni parçalar
ve okurun gerçek algısını yıkar.
c.Türlerin Bir Arada Oluşu: Bir anlatının hem tarihi,
hem aşk konulu, hem de polisiye bir anlatı olma özelliği göstermesi
d. Zıtlıkların Birlikte Kullanılması: Postmodern
anlatıda bir araya gelemeyecek birçok zıtlık ayrım gözetilmeden kullanılır.
4. Pop-Art: Postmodernizm
tüketimi destekler. Bu yüzden de yüksek sanat tüketimi azaltacağından
yanlıştır. Bunun için de anlatıcı reklam sloganları, argo,küfür gibi pop-art
unsurları metne sokarak seçkinciliği yok ederler.
5.Polisiye/Gerilim: Modern sanatın küçümsediği polisiye
post-modern romanlarda önemlidir.
POSTMODERN
ANLATIDA MATERYAL UNSURLAR
1.Olay Örgüsü: Olay örgüsü kopuk ve parçalıdır. Hata yoktur. Önemli ve önemsiz
birliktedir. Sonuç bölümü yoktur. Çizgisel bir olay örgüsü ve neden-sonuç yoktur.
2.Tema: Mesaj vermez. Modernliğin tenezzül
etmediği şeylere odaklanır. Yargı bildirmezler. Tema her okumada değişen
yanardöner bir olgudur. İyi ile kötü arasında tarafsızdır ve ortadadır.
3. Kişi Kadrosu: Kahraman
yok. Kadro genelde anormal insanlar. Anlatıdaki özne kurmaca olduğunun
farkındadır. Figürler anarşisttir. Modernizmin katı anlayışıyla dalga geçerler.
Kişiler olaylarla uyumsuzdur. Okuru esere dahil etmek amaçlandığından tipler
silik kalır. Okurun kahramanını kendisi oluşturması beklenir. Gerçek ve hayali
kişiler bir aradadır. Şahıs kadrosu karmaşa olsun diye geniş tutulur. Kişiler
zamanla anlatıcıyı saf dışı bırakabilir.
4.Anlatıcı ve Bakış Açısı: Her kahramanın farklı bakış açısı
vardır. Yazar bir yerde anlatıcıyken bir yerde figür olabilir.Anlatıcı
çeşitlenir. Yazar kendisini gizlemez. Anlatıcı yazar/anlatıcı olmuştur. Çoklu
ve karmaşık bakış açıları tercih edilir.
5. Zaman Kavramı: Modern romanda zaman ölçülebilir, belirli ve
mekaniktir. Postmodernlerde ise zaman ardışık değil görecelidir. Geçmiş de
gelecek de şimdidedir. Kurgu zamansızdır.
6. Mekân: Mekân soyut ve tanımsızdır. Değişken
mekânlar vardır.
7. Dil Mekanizması: Dille oynarlar. Dil, araç değil amaçtır.
Dilbilgisi kurallarına uyulmaz. Söz oyunları çoktur. Modernizmin diğer her şeyi
olduğu gibi dili de sistematize eden
tavrına karşı çıkarlar
Hazırlayan:
Mehmet ALPERDEM
Eline sağlık dostum. Çok faydalı bir çalışma olmuş.
YanıtlaSilTeşekkürler dostum
YanıtlaSilEmeğine sağlık Mehmet hocam. Güzel bir çalışma
YanıtlaSilTeşekkürler
YanıtlaSil