Orhan Kemal'in yapıtının adının “Eskici ve oğulları” olması romanın bu üçlü
üzerine kurulması üzerine düşünmek gerekir. Aslında eskicinin Zeliha adında bir kızı da
olmasına rağmen romanın adında bile onun adı, cinsiyeti yoktur. 1940’ların
Türkiye’sinde ana geçim kaynağı toprak olan, pamuk olan Adana’da feodal
kültürün, erkek egemen anlayışın yansıması kitabın başlığına da sinmiştir.
Yine eskicinin bir adının olmayışı da dikkat çekici. Roman boyunca yapıtin odak figürü olan eskici “topal eskici” olarak adlandırılmıştır. Mesleği ve fiziksel özelliğiyle.
Anlatıcı okurun, odak figürün özellikle bu yönünü seçmesini istemiştir. Eskici makineleşmeyle ve fabrikalaşmayla birlikte yaşamın ağır koşullarına direnen ve giderek emekçileşen zanaatkar grubunu temsil etmekte, takma bacağı ise yine bir savaşın yadigârı olarak ömür boyu yanında taşıyacağı bir yapay organ olarak kalacaktır. İşin kötüsü uğruna savaştığı ve bir bacağını verdiği o vatanda yaşayanlar ona hak etmedikleri şekilde muamele etmektedir. Bu durum eskicinin ağrına gitmektedir.
Yapıttaki kişiler ve özellikleri şöyle sıralanabilir:
Topal Eskici: Bir bacağını savaşta kaybetmiş, her gece içen, ağzı bozuk, sahibi olduğu dükkanda iki oğluyla çalışan bir ayakkabı tamircisi.
Sürekli gelgitler yaşamaktadır. Sonunu düşünmeden çabuk sinirlenmekte, ağır sözler söylemekte, sonra da bu yaptığından pişman olmaktadır.
Anlatıcı eskiciye bir ad koymamıştır. Bir bacağını Trablusgarp savaşında yitirmiştir. Savaştan döndükten sonra makineleşmeyle ve karşısında başka bir dükkan açan diğer eskiciyle rekabet edememekteyse de eski dükkanında kıt kanaat geçimini sağlamaya çalışmaktadır. Bacağının yokluğu, zengin bir sülaleden gelip yoksulluk içinde yaşamak zorunda kalışı, geçmişe duyduğu özlem, devletin kendisi gibi gazileri kayırmıyor oluşu, mahallelinin/diğer esnafın alayları onu büsbütün sinirli yapmıştır.
Bu ezilmişliği sürekli çevresine geçmişindeki şatafatlı yılları anlatarak, savaştaki kahramanlıklarını anlatarak bastırmak istemektedir.
Eskicinin karısı: Mahallede çocuğunu okutmuş ve maddi durumu iyi olan kadınlara imrenen bir mahalle kadınıdır. Tek derdi diğer mahalle kadınlarının (özellikle oğlu subay olan) aşağılayıcı tavırlarından kurtulmaktır. Ancak romanın genelinde Eskicinin karısı ve gelininin adı verilmez.
Anlatıcı kadınlara bir isim vermeyerek feodal kültür içinde kadının bulunduğu konumu (kocasına karılık yapmak, ev işleri, çocuk yapmak biçiminde özetlenebilecek varlık nedeni) belirginleştirmiştir. Duygu Asena’nın deyimiyle “kadının adı yok”tur. Eskicinin karısı, diğer kadınlar tarafından aşağılanmasının acısını gelininden çıkarmakta, yoksulluğunu onun uğursuzluğuna bağlamaktadır.
Topal Eskici: Bir bacağını savaşta kaybetmiş, her gece içen, ağzı bozuk, sahibi olduğu dükkanda iki oğluyla çalışan bir ayakkabı tamircisi.
Sürekli gelgitler yaşamaktadır. Sonunu düşünmeden çabuk sinirlenmekte, ağır sözler söylemekte, sonra da bu yaptığından pişman olmaktadır.
Anlatıcı eskiciye bir ad koymamıştır. Bir bacağını Trablusgarp savaşında yitirmiştir. Savaştan döndükten sonra makineleşmeyle ve karşısında başka bir dükkan açan diğer eskiciyle rekabet edememekteyse de eski dükkanında kıt kanaat geçimini sağlamaya çalışmaktadır. Bacağının yokluğu, zengin bir sülaleden gelip yoksulluk içinde yaşamak zorunda kalışı, geçmişe duyduğu özlem, devletin kendisi gibi gazileri kayırmıyor oluşu, mahallelinin/diğer esnafın alayları onu büsbütün sinirli yapmıştır.
Bu ezilmişliği sürekli çevresine geçmişindeki şatafatlı yılları anlatarak, savaştaki kahramanlıklarını anlatarak bastırmak istemektedir.
Eskicinin karısı: Mahallede çocuğunu okutmuş ve maddi durumu iyi olan kadınlara imrenen bir mahalle kadınıdır. Tek derdi diğer mahalle kadınlarının (özellikle oğlu subay olan) aşağılayıcı tavırlarından kurtulmaktır. Ancak romanın genelinde Eskicinin karısı ve gelininin adı verilmez.
Anlatıcı kadınlara bir isim vermeyerek feodal kültür içinde kadının bulunduğu konumu (kocasına karılık yapmak, ev işleri, çocuk yapmak biçiminde özetlenebilecek varlık nedeni) belirginleştirmiştir. Duygu Asena’nın deyimiyle “kadının adı yok”tur. Eskicinin karısı, diğer kadınlar tarafından aşağılanmasının acısını gelininden çıkarmakta, yoksulluğunu onun uğursuzluğuna bağlamaktadır.
Büyük oğul (Mehmet): Eskicinin büyük oğlu. Babasının
kendisine, annesinin karısına karşı hakaretlerine karşı suskun evli ve üç çocuklu
birisi. 470 sayfalık yapıtta adı sonlara
doğru bir kez geçmektedir. Anlatıcı büyük oğulu adı hiç geçmeyen anne ve
gelinle aynı çerçevede değerlendirmiştir. O, aynı kadınlar gibi
saygı,gelenek..vb adlandırmalar altında itiraz edemeyen, eline vurulup ekmeği
alınabilen ve babası kendisini kovana kadar ağır şartlarda çalışmaya razı bir
feodal toplum insanıdır.
Gelin : Sürekli kaynanasının hakaretlerine maruz kalan, büyük oğulun fedakar karısı.
Ayşe: Büyük oğulun 11 yaşındaki kızı. Bir ara halasının sevgilisi Ünal’dan hoşlanmıştır. Ergenlik dönemine geçişin izleri vardır. Cavit’in sürekli daha çok kayrıldığını düşünerek kendisini ispatlamak ihtiyacındadır.
Cavit: Büyük oğlun küçük oğlu.
Bebek: Büyük oğlun en küçük çocuğu.
Ali: Eskicinin küçük oğlu. Babasına ve her türlü haksızlığa karşı sesini yükseltebilen, rest çekebilen sinirli ve gururlu bir çocuk. Eskici bariz biçimde bu çocuğunu kayırmaktadır. Ali’nin yaptığı hatalarda bile sesinin çıkmayacağını da bildiğinden büyük oğlu suçlar.
Zeliha: Eskicinin kızı. Babasının kendisini ikinci plana attığını düşünmektedir. Tarlada Ünal’la sevgili olur.
Ünal: Eskici ve ailesini Kütlü toplamaya getiren kamyonda muavin.Sonradan onlarla dost olur. Muavinliği bırakır. Zeliha’nın sevgilisi olur.
Gelin : Sürekli kaynanasının hakaretlerine maruz kalan, büyük oğulun fedakar karısı.
Ayşe: Büyük oğulun 11 yaşındaki kızı. Bir ara halasının sevgilisi Ünal’dan hoşlanmıştır. Ergenlik dönemine geçişin izleri vardır. Cavit’in sürekli daha çok kayrıldığını düşünerek kendisini ispatlamak ihtiyacındadır.
Cavit: Büyük oğlun küçük oğlu.
Bebek: Büyük oğlun en küçük çocuğu.
Ali: Eskicinin küçük oğlu. Babasına ve her türlü haksızlığa karşı sesini yükseltebilen, rest çekebilen sinirli ve gururlu bir çocuk. Eskici bariz biçimde bu çocuğunu kayırmaktadır. Ali’nin yaptığı hatalarda bile sesinin çıkmayacağını da bildiğinden büyük oğlu suçlar.
Zeliha: Eskicinin kızı. Babasının kendisini ikinci plana attığını düşünmektedir. Tarlada Ünal’la sevgili olur.
Ünal: Eskici ve ailesini Kütlü toplamaya getiren kamyonda muavin.Sonradan onlarla dost olur. Muavinliği bırakır. Zeliha’nın sevgilisi olur.
Zeynep: Ali’nin tarlada tanıştığı ve sözlendiği kız.
Sonra da hep birlikte şehre getirdiği kız.
Yapıtta dikkat çeken bir özellik de yer ögesinin sınırlı tutuluşudur. Dört yer sayılabilir:
Yapıtta dikkat çeken bir özellik de yer ögesinin sınırlı tutuluşudur. Dört yer sayılabilir:
Eskici dükkanı
Topalın evi
Adana’da yoksulların yaşadığı mahalleler
Çukurova’da kütlü toplanan tarlalar
Mekânın Adana’daki emekçi mahalleleri ile Çukurova’daki tarım işçilerinin yaşadığı derme çatma çadırlarla (alaçık) sınırlı tutulması hem romanın teması olan yoksulluğu vermeyi hem de bu sınırlı mekanlarda psikolojik çözümlemelerin yapılmasını kolaylaştırmıştır.
Anlatıcı psikoloji, sosyoloji, felsefe, folklor
(halkbilim), ekonomi ve yakın tarih gibi
farklı disiplinlerden yararlanmıştır.
Romanda psikoloji ağır basmaktadır. Psikolojinin bu denli yoğunlaştırılması toplumcu gerçekçi bu eseri propogandist tarzdan uzaklaştırmış daha gerçekçi ve okunası kılmıştır. Eskicinin topallığı ve takma bacakları özellikle vurgulanmakta, ona bir ad verilmemektedir. Bu isimlendirmeme anlayışının daha derin psikolojik çözümlemeler yapabilme gereksiniminden doğduğu düşünülebileceği gibi, bu kişinin bir tip olarak, toplumda karşılığı olan bir tip olarak algılanmasının istenmiş olabileceği nedenine de bağlanabilir.
Büyük oğlun kızı Ayşe’nin, kardeşi Cavit’e karşı gösterilen sevgiyi kıskanması,kendisinden yaşça çok büyük olan halasının sevgilisi Ünal’a karşı duyduğu platonik aşk özelinde, kadın erkek ayrımının yarattığı bunalımla ergenlik psikolojisinin yarattığı bunalımın iç içe geçmişliği görülür Ayşe’de.
Romanda psikoloji ağır basmaktadır. Psikolojinin bu denli yoğunlaştırılması toplumcu gerçekçi bu eseri propogandist tarzdan uzaklaştırmış daha gerçekçi ve okunası kılmıştır. Eskicinin topallığı ve takma bacakları özellikle vurgulanmakta, ona bir ad verilmemektedir. Bu isimlendirmeme anlayışının daha derin psikolojik çözümlemeler yapabilme gereksiniminden doğduğu düşünülebileceği gibi, bu kişinin bir tip olarak, toplumda karşılığı olan bir tip olarak algılanmasının istenmiş olabileceği nedenine de bağlanabilir.
Büyük oğlun kızı Ayşe’nin, kardeşi Cavit’e karşı gösterilen sevgiyi kıskanması,kendisinden yaşça çok büyük olan halasının sevgilisi Ünal’a karşı duyduğu platonik aşk özelinde, kadın erkek ayrımının yarattığı bunalımla ergenlik psikolojisinin yarattığı bunalımın iç içe geçmişliği görülür Ayşe’de.
Erkek egemen toplumda kadının özlemleri, hırsları, kadın
psikolojisi bağlamında çözümlenir.
Yapıtta toplumbilimin verilerinden de yararlanılmıştır.
Geniş ailelerdeki çatlaklar, mahalle yaşamı, ezilmişlerin birbirleriyle ilgili
çekememezlikleri gerçekçi bir anlatımla “ezilen yüceltilmesi” anlayışından uzak
biçimde sergilenmiştir. Mahallelinin yaklaşım tarzı ilginçtir. Tarlaya gitmeden
önce sürekli çocuklarının okumuşluğuyla, iş sahibi olmasıyla diğer
komşularına psikolojik üstünlük kurmaya çalışan mahalleli, tarladan tüm
paraları bitmiş ve sıtmaya yakalanmış olarak dönen komşularına yardım etmek
için birbiriyle yarışır. Mahallelinin tüm acımasızlığına karşın böyle de bir
yönü olduğu vurgulanmıştır.
Topal eskicinin camiye giden, dükkânını besmeleyle açan, dinsel değerleri olan bir insan olmasına karşın parası olduğu günlerde rakı, olmadığında şarap içişi, yoksulluğun sorumlusu olarak tanrıyı ve onun yazdığı kaderi sorumlu tutması Anadolu’daki özellikle Adana yöresindeki insanların bir kısmının dinselliğinin bilindik din anlayışından farklılığı ortaya koyar. Burada anlatıcı folklor ve sosyolojinin verilerini ustaca sindirmiştir romana.
Birinci ve ikinci dünya savaşı yılları, 48’lerde başlayan Amerikancılık, traktörlerin tarıma girişi, Amerikan makinelerinin tarıma girişi, büyük sanayicilerin ve ihracat yapan büyük toprak sahiplerinin ekonomiye egemen oluşu, topal eskicinin işlerinin kötüleşmesi ekseninde kısa değinmelerle ele alınmış ve burada da ekonomi ve tarih biliminin verilerinden yararlanılmıştır.
Yapıtta anlatıcı ilahi ve gözlemci bakış açısını kullanmaktadır.
Topal eskicinin camiye giden, dükkânını besmeleyle açan, dinsel değerleri olan bir insan olmasına karşın parası olduğu günlerde rakı, olmadığında şarap içişi, yoksulluğun sorumlusu olarak tanrıyı ve onun yazdığı kaderi sorumlu tutması Anadolu’daki özellikle Adana yöresindeki insanların bir kısmının dinselliğinin bilindik din anlayışından farklılığı ortaya koyar. Burada anlatıcı folklor ve sosyolojinin verilerini ustaca sindirmiştir romana.
Birinci ve ikinci dünya savaşı yılları, 48’lerde başlayan Amerikancılık, traktörlerin tarıma girişi, Amerikan makinelerinin tarıma girişi, büyük sanayicilerin ve ihracat yapan büyük toprak sahiplerinin ekonomiye egemen oluşu, topal eskicinin işlerinin kötüleşmesi ekseninde kısa değinmelerle ele alınmış ve burada da ekonomi ve tarih biliminin verilerinden yararlanılmıştır.
Yapıtta anlatıcı ilahi ve gözlemci bakış açısını kullanmaktadır.
Eleştiriler:
Yapıtın temasını oluşturan temel çatışma toplumsal sorunlara dayalı çatışmalardır.Emekçilerin sınıf atlama isteği, ezilmişlerin birbirleriyle dayanışma içinde bulunma yerine kendisinden daha ezilmişini bulup kendi psikolojisini rahatlatma isteği, kadın sorunsalı (duygularına değer verilmeyişi, adlarının bile omayışı), yoksulların sosyal haklarının yok denecek kadar az oluşu (ölmek üzere olan büyük oğlun hastaneye alınmayışı, aç oldukları halde avans verilmeyişi, iş güvencelerinin olmayışı..vs) gibi konular yapıtta ele alınan konulardır.
Teknikler:
Babanın sürekli savaş yıllarını ve dedesinin zenginliğini kelimesi kelimesine tekrarlaması biçiminde verilen leitmotiv tekniği, odak figürün acizliğini ve çaresizliğini etkileyici biçimde ortaya koymaktadır.
Yapıtın temasını oluşturan temel çatışma toplumsal sorunlara dayalı çatışmalardır.Emekçilerin sınıf atlama isteği, ezilmişlerin birbirleriyle dayanışma içinde bulunma yerine kendisinden daha ezilmişini bulup kendi psikolojisini rahatlatma isteği, kadın sorunsalı (duygularına değer verilmeyişi, adlarının bile omayışı), yoksulların sosyal haklarının yok denecek kadar az oluşu (ölmek üzere olan büyük oğlun hastaneye alınmayışı, aç oldukları halde avans verilmeyişi, iş güvencelerinin olmayışı..vs) gibi konular yapıtta ele alınan konulardır.
Teknikler:
Babanın sürekli savaş yıllarını ve dedesinin zenginliğini kelimesi kelimesine tekrarlaması biçiminde verilen leitmotiv tekniği, odak figürün acizliğini ve çaresizliğini etkileyici biçimde ortaya koymaktadır.
Yapıtta topal eskicinin çocuklarıyla, eşiyle ilgili düşündükleri, Zeliha’nın, Ayşe’nin, Ünal’ın bazen düzenli bazen düzensiz ve çağrışımsal düşünceleri verilirken bilinç akışı ve iç monolog tekniğinden yararlanılmıştır.
Biçem:
Yazarın biçeminde gerçekçi gözlemler vardır. Anlatılan olaylar sırasında yerel söyleyişlere yer verişindeki gerçekçilik , tarlada ve mahalledeki yaşama dair gözlemler ancak orada yaşamış olan birinin yazabileceği tarzdan gözlemlerdir. Kuruduğunda kömür gibi yanan koza kabuğu,üzerine yağmur değen pamukların değersizleşmesi, birçok yerde bereket olarak anılan yağmurun pamuk işçilerinin ekmek kavgası için nasıl bir kâbus olduğu, kentte yaşayanların kütlü toplamaya gidenler için düşündükleri , bu işi kendi memleketlilerine yakıştıramayışları, tarlada çalışanların yakalandığı sıtmaya karşı verilen kinin ilaçları ancak gözlemle elde edilebilecek bilgilerdir.
Yöreye özgü ad, eylemle ve deyimler de yapıtde sıklıkla kullanılmaktadır. (huş,taşçıkan: yoldan alınan yolcu, kütlü, şift,şirnemek(şımarmak)’, elci, alaçık,tarsusi (kahve sunum çeşidi)..vb ağız sözcüklerine de yapıtde sıklıkla yer verilmesi yine yapıtde gözleme verilen önemin göstergeleridir.
Gözlemin bu denli ağır basması yapıttaki gerçekçi yaklaşımın, dünyaya yoksulların gözünden bakıp onların çaresizliğini ve sahipsizliğini sergilemesiyse toplumcu bir bakışın belirtisidir.
Özet
Mahallede eskicilik yapmakta olan topal kazanılan paranın azlığından yakınmakta, çocuklarına sürekli küfürler etmekte, hayatı kendisine ve çevresine zindan etmektedir.
Topal eskicinin karısıysa mahalledeki diğer kadınlar tarafından sürekli aşağılanmaktadır. Son olarak işlerin kesat gitmesi ve dükkanın fazla kişiyi kaldıramaması nedeniyle büyük oğlanı işten kovunca küçük oğlan babasına kızar ve aağabeyiyle başka bir işte çalışmak ister.
Ağabeyiyle birlikte babalarından bağımsız açacakları yeni ve seyyar bir dükkanın hayalini kurarlar. Ancak bunun için paraya ihtiyaçları vardır. Bu parayı denkleştirmek için kütlü (pamuk) toplamaya gitmeyi düşünürler.
Baba küçük oğlanı çok sevmekte oğlanın aklına başka yerde çalışma fikrini büyük oğlanın soktuğunu düşünmektedir. Fikirlerini öğrenince o da karısıyla ve kızıyla oraya gelmek istediğini söyler. O ve karısı da gelirse güçler birleşir daha çok para kazanılır ve işi ısmarıççılığa çevirebileceğini düşünür. Bu fikri çocuklarına açar.Açacakları yeni işte kendilerine karışmayacağının güvencesini verir.
Küçük oğlanın aklına yatmasa da bu fikir çocuklar tarafından kabul görür. Özellikle büyük oğlan babasını kıramaz ve kabul eder. Adana’nın yerlileri için kütlü toplamak bir itibar meselesidir. Ancak gelecekteki varsıl durumlarını hayal ederek yola çıkarlar.Hep birlikte bir kamyonun kasasında tarlaya kütlü toplamaya gelirler.
Tarlada geçen günler boyunca Zeliha onları tarlaya getiren kamyoncunun yardımcısı Ünal’a aşık olur. Ayşe de çocuk olmasına rağmen Ünal’dan hoşlanmaktadır. Küçük oğlan Ali Ünal’a gıcık olmaktadır.
Mahallede eskicilik yapmakta olan topal kazanılan paranın azlığından yakınmakta, çocuklarına sürekli küfürler etmekte, hayatı kendisine ve çevresine zindan etmektedir.
Topal eskicinin karısıysa mahalledeki diğer kadınlar tarafından sürekli aşağılanmaktadır. Son olarak işlerin kesat gitmesi ve dükkanın fazla kişiyi kaldıramaması nedeniyle büyük oğlanı işten kovunca küçük oğlan babasına kızar ve aağabeyiyle başka bir işte çalışmak ister.
Ağabeyiyle birlikte babalarından bağımsız açacakları yeni ve seyyar bir dükkanın hayalini kurarlar. Ancak bunun için paraya ihtiyaçları vardır. Bu parayı denkleştirmek için kütlü (pamuk) toplamaya gitmeyi düşünürler.
Baba küçük oğlanı çok sevmekte oğlanın aklına başka yerde çalışma fikrini büyük oğlanın soktuğunu düşünmektedir. Fikirlerini öğrenince o da karısıyla ve kızıyla oraya gelmek istediğini söyler. O ve karısı da gelirse güçler birleşir daha çok para kazanılır ve işi ısmarıççılığa çevirebileceğini düşünür. Bu fikri çocuklarına açar.Açacakları yeni işte kendilerine karışmayacağının güvencesini verir.
Küçük oğlanın aklına yatmasa da bu fikir çocuklar tarafından kabul görür. Özellikle büyük oğlan babasını kıramaz ve kabul eder. Adana’nın yerlileri için kütlü toplamak bir itibar meselesidir. Ancak gelecekteki varsıl durumlarını hayal ederek yola çıkarlar.Hep birlikte bir kamyonun kasasında tarlaya kütlü toplamaya gelirler.
Tarlada geçen günler boyunca Zeliha onları tarlaya getiren kamyoncunun yardımcısı Ünal’a aşık olur. Ayşe de çocuk olmasına rağmen Ünal’dan hoşlanmaktadır. Küçük oğlan Ali Ünal’a gıcık olmaktadır.
Günler bu şekilde geçip giderken Topal, paraların giderek
suyunu çekmesi ve rakı alamadığı için bir sineğe küfür eder. Zaten babasının
yanlarında gelmesinden hoşnut olmayan küçük oğlan babasıyla tartışır ve
yatağını toplayıp abisinin alacağına yerleşir. Baba bu olaydan da büyük ağabeyi
sorumlu tutar ve oğluna yumruğu indirir.
Ali babasının bu yaptığı üzerine babasına kendilerini yanında istemediklerini söyler ve o günden sonra baba, karısı, Zeliha ve Ünal tekrar şehre dönmeye karar verirler. Tarlada kalanlar sıtmayla ve dizanteriyle perişan duruma düşerler. Üstelik elci topladıkları kütlüyü tartmış ve tarlaya gelmeden önce aldıkları avansın yarısını bile çıkaramadıklarını söylemiştir. Bütün ümitler, seyyar eskici, duvarları resimli araba hayalleri bir anda yıkılır. Bu arada küçük oğlan Ali oraya kütlü toplamaya gelen Zeynep’e aşık olur. Kendi aralarında sözlenirler. Çukurova’nın şartlarına daha fazla dayanamayan ve hastalık ve açlıktan perişan olan kardeşler yeniden şehre dönüp babalarına sığınırlar. Babası da eski huysuzluğunu bir yana bırakarak çocuklarının yeniden sağlığına kavuşması için tüm varını yoğunu satar. Onları küçümseyen komşular da artık yardım eder hale gelmişlerdir. Hep birlikte iş aramaya başlarlar.
Eskici ve Oğulları, Orhan Kemal, Everest Yayınları, İstanbul-2015,470 s
Ali babasının bu yaptığı üzerine babasına kendilerini yanında istemediklerini söyler ve o günden sonra baba, karısı, Zeliha ve Ünal tekrar şehre dönmeye karar verirler. Tarlada kalanlar sıtmayla ve dizanteriyle perişan duruma düşerler. Üstelik elci topladıkları kütlüyü tartmış ve tarlaya gelmeden önce aldıkları avansın yarısını bile çıkaramadıklarını söylemiştir. Bütün ümitler, seyyar eskici, duvarları resimli araba hayalleri bir anda yıkılır. Bu arada küçük oğlan Ali oraya kütlü toplamaya gelen Zeynep’e aşık olur. Kendi aralarında sözlenirler. Çukurova’nın şartlarına daha fazla dayanamayan ve hastalık ve açlıktan perişan olan kardeşler yeniden şehre dönüp babalarına sığınırlar. Babası da eski huysuzluğunu bir yana bırakarak çocuklarının yeniden sağlığına kavuşması için tüm varını yoğunu satar. Onları küçümseyen komşular da artık yardım eder hale gelmişlerdir. Hep birlikte iş aramaya başlarlar.
Eskici ve Oğulları, Orhan Kemal, Everest Yayınları, İstanbul-2015,470 s
Bu sabah okumaya başladım aşırı küfür olması biraz yoruyor beni
YanıtlaSil